NorwaySkatteetaten
Utsatt forfallsdato for trekk innsnevret til få arbeidsgivere til ut-2027
Skatteetaten har innsnevret ordningen med utsatt forfallsdato for forskuddstrekk til de få grensekryssende arbeidsgiverne med reell usikkerhet om antall dager, med innvilgelse til utgangen av 2027.
By Taxxa AI OyPublished 8 October 2026
Skatteetaten har innsnevret og presisert ordningen som lar arbeidsgivere utsette forfallsdatoen for forskuddstrekk når ansatte jobber på tvers av landegrenser. Sidene sier nå at ordningen bare gjelder noen få arbeidsgivereSkatteetaten, slår fast at de fleste arbeidsgivere ikke oppfyller vilkårene
Skatteetaten, og opplyser at søknader vurderes ut fra arbeidsgiverens betalingshistorikk og eventuelle ubetalte krav
Skatteetaten.
En arbeidsgiver som er usikker på hvor mye av trekket som skal betales til Norge når lønnen utbetales, kan søkeSkatteetaten om å flytte forfallsdatoen til den 5. i måneden etter lønnsutbetalingen
Skatteetaten. Skatteetaten kan innvilge utsatt forfallsfrist fra vedtaksdatoen og ut 2027. Innvilgelsen vurderes individuelt for hvert organisasjonsnummer, og søknaden må dokumentere usikkerheten.
Ordningen gjelder nå bare arbeidsgivere som normalt har ansatte som jobber i flere land i løpet av en måned, og som ikke vet hvor mange dager hver ansatt jobber i de ulike landene når lønnen utbetales.Skatteetaten Sidene slår klart fast at de fleste arbeidsgivere ikke oppfyller vilkårene og ikke bør søke. Tre grupper får beskjed om å la være å søke: arbeidsgivere som betaler lønn etterskuddsvis, arbeidsgivere som kan fastslå den norske trekkplikten ut fra arbeidsplaner, turnus eller rotasjonsordninger, og arbeidsgivere der usikkerheten gjelder færre enn 10 prosent av de ansatte det rapporteres forskuddstrekk for til Norge
Skatteetaten — den siste gruppen forventes å korrigere forskuddstrekket selv i stedet for å få et generelt unntak
Skatteetaten.
Ved vurderingen av søknader ser Skatteetaten på arbeidsgiverens betalingshistorikk og eventuelle ubetalte krav. Søknaden må inneholde organisasjonsnummeret, kontaktinformasjon til den som er ansvarlig for søknaden, en konkret begrunnelse, et anslag på hvor mange ansatte det gjelder og hvor stor andel av arbeidsstokken de utgjør, samt ansattlister, prosjektkontrakter, arbeidskontrakter eller dokumentasjon fra lønnsrapporteringssystemet som underbygger usikkerheten. Hver virksomhet må sende inn en egen søknad med sine egne opplysninger; søkeren må kunne representere virksomheten søknaden gjelder. Søknaden kan sendes gjennom advokat, revisor, regnskapsfører eller annen representant, med skriftlig fullmakt der representanten ikke er en av disse tre profesjonene, og uttalelser fra slike rådgivere er bare støttedokumentasjon.
Den omkringliggende forfallsregelen er uendret i innhold og gjentatt: fra 2026 betaler arbeidsgivere forskuddstrekk og utleggstrekk til Skatteetaten senest første virkedag etter at lønn er utbetalt og trekk er gjennomførtSkatteetaten, mens arbeidsgiveravgiften beholder sin tidligere forfallsdato. Rapporteringen i a-meldingen følger utbetalingsdatoen, med trekkbeløpet rapportert per lønnsutbetalingsdato fra og med perioden 2026-01.
Kravene til forfallsdatoene for trekk følger av moderniseringen av statlig innkreving og det nye innkrevingsregelverket som gjelder fra 2026Skatteetaten.
Arbeidsgivere med grensekryssende ansatte bør sjekke den innsnevrede listen over hvem som oppfyller vilkårene før de søker, og kvalifiserte søkere bør søke per organisasjonsnummer med dokumentert usikkerhet, anslag på antall ansatte og lønnsdokumentasjon, og merke seg at innvilgelsen gjelder fra vedtaksdatoen og ut 2027.