SwedenFAR
Företag i våg 2 som når nya tröskelvärden kvar i CSRD
Företag i våg 2 som når de nya tröskelvärdena omfattas även fortsättningsvis, medan företag i våg 1 under dem undantas för år som börjar 1 januari 2026 — men gamla regler gäller tills lagen ändras.
By Taxxa AI OyPublished 6 October 2026
Företag i våg 2 som uppfyller de nya tröskelvärdena omfattas även fortsättningsvis av skyldigheten att hållbarhetsrapportera efter att de nya reglerna trätt i kraft i svensk lag.FAR Rapporteringsskyldigheten gäller företag som under vart och ett av de två senaste räkenskapsåren haft ett medelantal anställda på fler än 1 000 och en årlig nettoomsättning på över 450 miljoner euro
FAR, angivet som 4,9 miljarder kronor i det svenska förslaget. Båda villkoren ska vara uppfyllda
FAR och kopplingen till balansomslutning tas bort. Små och medelstora börsnoterade företag undantas helt från rapporteringsskyldigheten.
Företag i våg 1 — stora företag av allmänt intresse med fler än 500 anställdaFAR — omfattas inte av senareläggningen av rapporteringstidpunkten för våg 2 och 3, men de har fått utökade infasningslättnader genom den så kallade "quick-fix"-akten. Om utredningens förslag genomförs undantas företag i våg 1 som inte uppfyller de nya tröskelvärdena från hållbarhetsrapportering för räkenskapsår som inleds den 1 januari 2026 eller senare.
FAR Fram till dess att lagändringarna har beslutats måste företagen förhålla sig till gällande regler.
FAR
Leverantörer i värdekedjan med i genomsnitt högst 1 000 anställda under det senaste räkenskapsåret blir skyddade företag. Ett skyddat företag får vägra att lämna mer information än vad de frivilliga standarderna för hållbarhetsrapportering kräver, och avtalsvillkor som kräver mer information för kundens lagstadgade hållbarhetsrapport föreslås bli ogiltiga. Ett rapporterande företag får förlita sig på en skriftlig egenförsäkran från leverantören om dess storlek, såvida det inte rimligen bör veta att den är felaktig.
Förslaget lägger till och utvidgar flera undantag. Moderföretag som är finansiella holdingföretag undantas från koncernrapportering när deras dotterföretag har oberoende affärsmodeller och verksamheter. Undantaget för dotterföretag utvidgas till stora börsnoterade dotterföretag som ingår i en koncernrapport. Företag får utelämna mer känslig information, som omfattar företagshemligheter, säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter, personlig integritet och nationell säkerhet, och ett moderföretag får utelämna information om dotterföretag som förvärvats, fusionerats eller lämnat koncernen under räkenskapsåret. Sverige föreslår att inte utnyttja direktivets möjlighet att begränsa styrelsens kollektiva ansvar för den digitala märkningen av rapporten.
Taxonomirapporteringen har redan förenklats genom delegerad förordning (EU) 2026/73, som är direkt tillämplig i Sverige utan ändringar i svensk lag. De reviderade ESRS ska tillämpas för räkenskapsår som börjar från och med den 1 januari 2027.FAR Företag utanför CSRD kan ändå behöva lämna hållbarhetsupplysningar till intressenter enligt den frivilliga standarden, som kommissionen antog den 3 juli 2026.
Rättslig grund: Omnibusdirektivet såsom det föreslås genomfört i svensk rätt i SOU 2026:27, delegerad förordning (EU) 2026/73 om taxonomirapportering samt de reviderade ESRS och den frivilliga VSME-baserade standard som kommissionen antagit.
Företag i våg 1 med färre än 1 000 anställda och företag i våg 2 bör kontrollera båda nya tröskelvärdena mot sina två senaste räkenskapsår och följa utredningens förslag innan de ändrar sina rapporteringsplaner.